close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דו"ח- עליה מדאיגה באירועי האנטישמיות בעולם

מערכת שורשטז שבט, תשעג27/01/2013

שנת 2012 התאפיינה בעליית מדרגה מדאיגה באנטישמיות ובמעשי הטרור בעיקר ע"י גורמים בעלי הזדהות עם תנועות אסלאם קיצוני או ימין רדיקלי. דו"ח

תגיות:
מתוך תעמולה ממשלתית בונזואלה
צילום: מתוך דו"ח האנטישמיות

במסגרת ישיבת הממשלה שנערכה היום סקר שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, את ממצאי דו"ח מגמות האנטישמיות לשנת 2012 אשר עמד השנה בסימן של עלייה מדאיגה במספר האירועים האנטישמיים בעולם.

הדו"ח מצביע על מגמת עלייה במספר מעשי טרור וניסיונות הפיגוע כנגד מטרות יהודיות, בעיקר ע"י גורמים בעלי הזדהות עם תנועות אסלאם קיצוני או ימין רדיקלי, במקביל למגמת החרפה של התנכלויות רחוב כלפי יהודים, אירועי אלימות מילולית ופיסית, תופעות שעלו בעיקר במערב אירופה, בסמוך למוקדים של הקהילה היהודית. האירוע החמור ביותר שנצפה היה פיגוע הטרור שהתרחש בעיר טולוז שבצרפת, כאשר בהתקפת ירי על תלמידי בית הספר היהודי "אוצר התורה", נרצחו מורה ושלושה ילדים.

בהתייחסות למדיה המקוונת, מציין הדו"ח כי נמשכת המגמה של ביטויי שנאה מקוונת ואנטישמיות קלאסית באתרים שונים ברחבי הרשת, במדיה החברתית, ובאפליקציות לסמארטפונים. בתוך כך מודיע היום משרד ההסברה והתפוצות על כי בעקבות פנייתו הסירה חברת גוגל אפליקציה אנטישמית בערבית מחנות האפליקציות המקוונת שלה. מדובר ב"אפלקציית היטלר", שהציעה קריאה ושיתוף חברתי להגיגיו של הצורר הנאצי אדולף היטלר (ראו הודעה נפרדת לעיתונות).

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין: "מניתוח הדו"ח עולה בברור כי התיזה העולה שוב ושוב על ידי גורמים שונים, לפיה מדיניות כזו או אחרת של מדינת ישראל מהווה תמריץ לעלייה או ירידה במספר האירועים האנטישמיים, הינה מופרכת מיסודה. לראייה ניתן לראות שבמהלך מבצע "עמוד ענן" ולאחריו, לא חלה עלייה חדה בתקריות האנטישמיות. אין ספק כי ברקע התופעות האנטישמיות נמצאות גם גישות אנטי ציוניות ודה-לגיטימציה למדינת ישראל, אולם לצערנו, שום מדיניות של מדינת ישראל לא תשפיע או תקטין תופעות אלו של שנאה גזענית כלפי יהודים".

האנטישמיות בעולם בשנת 2012 – מגמות מרכזיות (מתוך הדו"ח)
שנת 2012 התאפיינה בעליית מדרגה מדאיגה במעשי הטרור ובניסיונות פיגוע נגד מטרות יהודיות, בעיקר ע"י גורמים בעלי הזדהות עם תנועות אסלאם קיצוני או ימין רדיקלי. במקביל גם ניתן להצביע על מגמת החרפה של התנכלויות רחוב כלפי יהודים, אירועי אלימות מילולית ופיסית, תופעות שעלו בעיקר במערב אירופה, בסמוך לבתי כנסת ובתי ספר יהודיים. אירוע האנטישמיות החמור ביותר שהתרחש בשנה זו היה במרץ 2012, בעיר טולוז שבצרפת, שם נרצחו מורה ושלושה ילדים בהתקפת ירי על תלמידי בית הספר היהודי "אוצר התורה".

עלייתן של מפלגות מהימין והשמאל הקיצוני וכניסתן למוסדות השלטון במקומות שונים ברחבי העולם (כדוגמת יוון ואוקראינה), תרמה לחיזוק ביטוין של תופעות דמוניזציה ודה-לגיטימציה למדינת ישראל, שקיבלו, כביכול, גושפנקה תחת חסות נציגי ציבור רשמיים . מסרים אנטישמיים חריפים נשמעו מצד ראשי מפלגות ונציגיהם בפרלמנטים. במדינות שונות באמריקה הלטינית, נעשה שימוש בוטה במוטיבים אנטישמיים כחלק מהמערכה הפוליטית הפנימית.

בעולם הערבי והמוסלמי, לא נמדד שינוי משמעותי מאשתקד. בניגוד למצופה, התגובות למבצע "עמוד ענן" היו מתונות הרבה יותר מאלו שנמדדו בתקופת מבצע "עופרת יצוקה", ככל הנראה בשל העובדה כי המבצע נמשך ימים ספורים בלבד, מספר הקורבנות בצד הפלסטיני היה יחסית נמוך ודעת הקהל בעולם הערבי הייתה מופנית לבעיות בסוריה ומצרים.

באיראן נמשכים גילויי האנטישמיות הרשמית, ניכר כי שככל שמוקצנות הסנקציות לבידודה היא מאמצת ביתר שאת את המסרים האנטישמיים.

בהתייחסות למדיה המקוונת, נציין כי נמשכת המגמה של ביטויי שנאה מקוונת ואנטישמיות קלאסית באתרים שונים ברחבי הרשת, במדיה החברתית, ובאפליקציות לסמארטפונים. בתוך כך, תיאוריות קונספירציה, ובראשן הפרוטוקולים של זקני ציון, ממשיכות להיות פופולאריות ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה